Skip to content

Dubbelinterview met vader en zoon Vermeulen

Dubbelinterview met vader en zoon Vermeulen
Je hebt er veel in de elektrosector: familiebedrijven. Van klein tot groot. Zij vormen de ruggengraat van onze economie. Familiebedrijven kijken naar de lange termijn. Continuïteit is voor hen erg belangrijk. Een familiebedrijf heeft een duidelijke identiteit en de werknemers zijn vaak erg trots dat ze er deel van uitmaken. Als je tot 'de familie' behoort, ga je niet snel weg. Dan kan het gebeuren dat hele families in dienst zijn bij een familiebedrijf. Hoe is het om als familie samen te ondernemen?

Voor een tweede reportage ging Power+ langs bij Vermeulen. Zaakvoerder Wouter Vermeulen (zoon) en Peter Vermeulen (vader) staan ons te woord. Visie, ambitie, waarden én een goed verhaal geven bedrijven richting en houvast. Het bindt werknemers en klanten. Het zorgt voor inspiratie, enthousiasme en doelgerichtheid. Welnu, Wouter geeft vorm aan het nieuwe verhaal van Vermeulen in een sector die volop in transitie is. Innoveren en creatief aan de slag gaan met uw bestaande business is een must!

Wereldburger

Na mijn studie Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam ging ik naar China voor mijn eerste ervaring in strategieadvies. Ik vervolgde dat pad over de hele wereld toen ik in 2007 officieel naar de VS verhuisde. Daar heb ik ervaring opgedaan in de verkoop van bedrijfstechnologie, waarbij ik van binnenuit leerde wat techbedrijven drijft. Ik realiseerde me dat het mijn echte passie is om in de technologie te zitten en samen te werken met innovatieve technologiebedrijven die voorop lopen in het verleggen van grenzen. Mentorschap, advisering en investering maken niet alleen deel uit van mijn loopbaanervaring, maar ook van mijn DNA’, steekt Wouter van wal.

Terugkeer naar België

'Mijn Amerikaanse vrouw, die zwanger is, wilde graag in België komen wonen en tegerlijkertijd begon mijn vader meer na te denken over de toekomst van het bedrijf. Hij vroeg mij of ik geen interesse zou hebben om het roer over te nemen en zo de continuïteit van het bedrijf te verzekeren. Toen ik erover begon na te denken, zag ik dat het eigenlijk wel een heel mooie opportuniteit was voor mij’, aldus Wouter.

Samenwerken met vader/zoon

‘Het voordeel van samenwerking met je vader is dat je elkaars sterke en zwakke punten kent. We weten heel goed wat we aan elkaar hebben en waar ieder van ons goed in is. Mijn vader is de ingenieur met diepe technische kennis (m.a.w. een echte stielman) terwijl ik de “economist” ben die met mijn ervaring veel waarde bijdraagt aan het nieuwe verhaal van Vermeulen’, zegt Wouter.

‘Ik heb op de vakschool gezeten en onmiddellijk een eigen zaak gestart. De tijdgeest is veranderd, ons klantenbestand is exponentieel gegroeid en het is tegenwoordig veel moeilijker om goed personeel te vinden én te behouden. Om met deze uitdagingen om te gaan was er een nieuwe stuurman nodig die zorgt voor de nodige verandering op het gebied van organisatiestructuur met systemen en processen om de groei aan te kunnen. Meten is weten.’, vertelt Peter.

Wouter vult aan: ‘De eerste generatie ondernemers, zoals mijn vader, staan bekend als entrepreneurs pur sang en zien hun bedrijf als hun levenswerk. Verschillende generaties kijken anders aan tegen het familiebedrijf en omdat een bedrijf doorheen verschillende groeifases een ander type leiderschap vraagt. Mijn DNA zou ik omschrijven als 50% ondernemer en 50% manager. Ik heb mijn carrière opgebouwd rond het verbinden en ontwikkelen van mensen en ideeën rond innovatie. Ik ga proberen de juiste mensen bij elkaar te brengen door mijn disruptieve aanpak omtrent visie, strategie, talentwerving en -ontwikkeling. Mij goed laten omringen door slimmere mensen met meer technische vakkennis is er één van.’

Nieuw hoofdstuk

Eén van de belangrijkste trends in de Belgische installatiesector is de toenemende vraag naar totaalinstallateurs. ‘Ik wil op deze trend inspelen door als elektrobedrijf ook HVAC/S diensten aan te bieden, dit heeft een drietal voordelen: one-stop shop voor de opdrachtgever, operationele efficiency (zorgt o.a. voor tijdsbesparing) en financiële voordelen (o.a. meer marge door optimalisatie van tijd en materiaal)’, legt Wouter uit.

‘We hebben al meer dan 30 jaar een kwaliteitsfilosofie op het vlak van B2C en deze filosofie willen we nu ook toepassen op B2B. Er zijn een paar pluspunten hieraan verbonden: door het B2B volume zal onze aankoopkracht toenemen (betere prijzen door aankopen in grote hoeveelheden), diversificatie van ons klantenbestand kan leiden tot risicospreiding, en een kruisbestuiving van B2C cliënteel naar B2B en omgekeerd.’

Familiale waarden

‘Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen dat er wel wat verschillen zijn tussen een familiebedrijf en een gewoon bedrijf. Familiebedrijven laten zich minder leiden door de waan van de dag. Het langetermijndenken naar de toekomst en visie toe – wat leidt tot hogere klanten-, relatie- en werknemers-loyaliteit (gemiddelde anciënniteit is bij ons 19 jaar) – zorgt ervoor dat voldoende doorzettingsver-mogen en (financiële) buffers in ons bedrijf aanwezig zijn, ook in tijden van corona’, zegt Wouter. ‘Familiebedrijven hebben vaak een veel stabielere aandeelhoudersbasis. Familiale aandeelhouders zullen immers hun aandelen niet verkopen indien de (kwartaal)resultaten onder de verwachtingen liggen. Bovenal is de cultuur – gezellige sfeer en persoonlijke aanpak –anders binnen een familiebedrijf. De hiërarchie is vaak vlakker en dit leidt tot veel betere communicatiestromen; niemand wordt afgerekend op een afwijkende mening.’

Ondernemen

Het leukste/moeilijkste aan ondernemen? Peter: ‘Het leukste vind ik nog altijd het creatief bezig zijn met technieken. De integratie van technologieën in elektriciteit & domotica, beveiliging, telecom en home entertainment is zelfs voor een oude rot in het vak nog elke dag uitdagend. Het realiseren van een totaaloplossing naar de specifieke wens van de klant, daar kan ik echt van genieten. Het geeft me veel voldoening als we bewust gekozen worden door de klant omwille van de kwaliteit van ons product of dienst. Klanttevredenheid staat hierbij centraal! Bovendien zorgen tevreden klanten voor gratis marketing en mond-aan-mondreclame.’

Wouter vult aan: ‘Het roer in eigen handen nemen is voor mij het leukste en typeert me volledig. Vooruitkijken en er naar handelen. Creativiteit drijft mij. Als ik ideeën bedenk, ga ik graag naar minder bereisde plaatsen. Ik vind het heerlijk om een idee te nemen, erover te brainstormen, te zien wat mensen aanspreekt en erachter te komen hoe ik het op de markt kan brengen. Telkens moet je keuzes maken – dat hoort bij ondernemen – maar het gaat ook gepaard met een opportuniteitskost en met onzekerheid.’

Origineel artikel gepubliceerd door Techlink Power + magazine (8 februari 2021).

1